środa, 21 grudnia 2011

Zamówienia poniżej 14 000 euro

O tym, że przepisów ustawy PZP nie stosuje się do zamówień poniżej 14 000 euro, nie muszę przypominać. Nie zawsze jednak wiadomo, jakie procedury stosować dla tych zamówień i w ogóle jak ten temat "ugryźć". Czy w postępowaniach poniżej 14 000 euro nie obowiązują żadne przepisy ustawy PZP ? Jakie w takim razie przepisy należy stosować?

Art. 4 pkt 8 PZP stanowi, że ustawy nie stosuje się do zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14 000 euro. Jednoznaczne sformułowanie tej normy prawnej może prowadzić tylko do jednego wniosku: nie stosuje się żadnych przepisów PZP i ustawa nie dopuszcza w tym względzie żadnych wyjątków. Chociaż tezę tę potwierdza także orzecznictwo, są pośród znawców zamówień osoby podzielające pogląd, że nawet do "małych" zamówień należy stosować rozdział 2 PZP, czyli zasady zamówień publicznych. Nie widzę żadnych podstaw do uznania tego rozdziału za wyjątek od reguły wyrażonej w art. 4 pkt 8. Zamawiający powinni wprawdzie mieć na uwadze te zasady, jednak nie można z ich niezastosowania wywodzić negatywnych konsekwencji prawnych. Przy takich zamówieniach można oczywiście złożyć zawiadomienie w Biuletynie Zamówień Publicznych czy przenosić pewne reguły postępowania z ustawy, jednak należy pamiętać, że "okoliczność, iż Zamawiający przeprowadził postępowanie o udzielenie zamówienia stosując instytucje Prawa zamówień publicznych, nie ma znaczenia prawnego, w szczególności nie uprawnia wykonawców do skutecznego wniesienia odwołania od rozstrzygnięcia protestu, do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Zgodnie z art. 4 pkt 8 ustawy Pzp, Prawa zamówień publicznych nie stosuje się do zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 euro. Tym samym przy udzielaniu zamówień do podanej wartości nie mają zastosowania żadne przepisy ustawy, w tym dotyczące wnoszenia środków ochrony prawnej, jakimi są protesty i odwołania (KIO/UZP 260/09).

Zazwyczaj zamawiający dla "małych" zamówień tworzą własne wewnętrzne regulaminy udzielania zamówień, w których mogą inkorporować pewne przepisy PZP. Poza takimi regulaminami, a właściwie w pierwszej kolejności, zamawiający muszą stosować ustawę o finansach publicznych oraz przepisy Kodeksu Cywilnego, w szczególności art. 70 [1] - 70[5]. Zamawiający powinni także pamiętać o ustawie o dostępie do informacji publicznej.

Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, wydatki publiczne powinny być dokonywane:
• w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
• w sposób umożliwiający terminową realizację zadań,
• w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.


Ponadto kontroli podlega także, czy wydatki publiczne zostały poniesione na cele i w wysokości ustalonych w ustawie budżetowej, uchwale budżetowej jst i w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych.

2 komentarze:

  1. Jakie są środki ochrony prawnej takiego przetargu? możesz mi odpisać na maila kaama16@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. niemniej jednak ETS mówi, że „chociaż niektóre zamówienia są wyłączone z zakresu dyrektyw wspólnotowych w sprawie zamówień publicznych, instytucje zamawiające, które zawierają takie umowy są niemniej jednak zobowiązane do przestrzegania podstawowych postanowień zawartych w traktacie WE”. ;)
    Co do środków ochrony państwa członkowskie odpowiadają za ustanowienie niezbędnych zasad i procedur gwarantujących skuteczną ochronę sądową. Zgodnie z orzecznictwem dotyczącym ochrony sądowej, dostępne środki odwoławcze nie mogą być mniej skuteczne niż te, które mają zastosowanie do podobnych działań opartych na prawie krajowym (zasada równoważności) i nie mogą uniemożliwiać w praktyce lub nadmiernie utrudniać otrzymania ochrony sądowej (zasada skuteczności).

    OdpowiedzUsuń